Alla inlägg under december 2012

Av superkvinnor - 20 december 2012 12:30

De kan verka betydelselösa, men de kan verkligen göra skillnad om man har problem med vikten.

Många saker som skräpmat och godis har väldigt många kcal i sig och tar väldigt lång tid att bränna.

Här har du några exempel på skitmat:

100g smågodis = 419kcal
100g Marabou mjölkchoklad = 545kcal
1 wienerbröd = 452kcal
1 big Mac = 526kcal
1 kaffe latte = 123kcal
355ml redbull = 160kcal
1 pizza = ca 1000kcal

Vardags sysslor (30min):

Städa = 92kcal
Gå = 95kcal
Gå i trappor = 140kcal
Leka med barnen = 102kcal
Cykla = 105kcal
Skotta snö med skyffel = 168kcal
Styrketräning = 212kcal
Skridskor = 400kcal
Simning = 256kcal

Så tänkt dig att du äter en 200g chokladkaka framför Tvn. Du tar bit efter bit tills efter ca 10min då den är slut. Snön har vräkt ner hela dagen så du tänker att du kan skotta lite för att bränna av den där chokladkakan. Du får nästan stå där ute i kylan i 3,5 timmar för att bränna alla kalorier som tog dig 10 minuter att stoppa i dig. Är det värt det?!

Tänk dig det här istället. Du sitter på ett fik med en vän och tar en kaffe latte och ett wienerbröd. Du tänker att du kan promenera hem för att bränna det du just druckit och ätit. Hoppas du har en bra bit hem för det kommer ta över 2,5 timmes promenad för att bränna det. Är det värt det?!

Det värsta är på söndagskvällen och det har varit en lång vecka. Du orkar inte laga mat så du beställer en pizza. För att bränna den flottiga pizzan kommer det ta dig över 5 timmar av städning eller 3,5 timmar av gå i trappor eller 2 timmars simning. Är det värt det?!

Jag säger inte att man aldrig ska unna sig nått, men gör det ibland och tänk på om det är något som du verkligen vill göra. Tänk till en gång extra innan du stoppar i dig nått och vad som krävs för att bränna det så kanske du inte gör det. Du kanske säger till dig själv att det är tisdag och jag behöver inte äta den där chokladen eller den där pizzan. Jag unnar mig själv att må bra istället! ;)

//Angelina

Av superkvinnor - 19 december 2012 11:29

Som Idige skrev i sitt inlägg "bättre än inget" så va jag å tränade igår. Efter att ha suttit i timmar och velat fram och tillbaka om jag skulle boka passen eller inte. Sen när jag bestämt mig visste jag inte om jag skulle orka med båda passen, men Tobbe sa åt mig att jag skulle göra det.
Resten av dagen hade jag en nervös och förväntansfull känsla i magen. Jag är inte en person som gillar att göra saker själv så det här är verkligen att pusha sig för mig.

Jag hade jättekul samtidigt som jag vart helt slut! Min koordinations förmåga va inte så bra som jag kom ihåg tyvärr. Varför vill inte kroppen göra som jag vill?! Sjukt frustrerande!! Jag hoppas att nästa gång jag går så är kroppen mer samarbets vänliga..

//Angelina

Av superkvinnor - 18 december 2012 21:59

Ett träningspass hemma är bättre än inget pass alls!
Vet att Angelina har varit och provat på nån skojig grupp träning nu ikväll men eftersom jag är ensam med alla barn den här veckan så jag fick inte följa med!! Inte kul!
Istället gjorde jag ett ryck och tränade en timme hemma. 20 min styrka och 40 min cardio. Svettigt vart det och nu efteråt könner jag mig riktigt nöjd!
Vägde mig nämligen i morse och det var inte så roligt. Och med tanke på att jag ska visa mig i bikini om 4 veckor så känns det nästan som självmord! Men nu ska jag fan ösa på- jag VÄGRAR se ut som jag gör nu på semestern! Om det så ska gå åt en hel rulle silvertejp över truten så ska fläsket väck!
Så ett hemma pass är bättre än inget pass, alla motionstillfällen är välkomna! Nu ska jag sova! Tack och hej! / Idige

Av superkvinnor - 18 december 2012 12:07

Innan jag fick barn trodde jag att folk använde sina barn för att få va lite extra lediga, men idag vet jag att så inte är fallet.

När ens barn är sjukt så är hela världen upp och ner. Samtidigt som dom går en på nerverna med gnäll och jobbiga nätter så vill man göra allt för att trösta dom och få dom att må bra.

Jag trodde att folk passade på att städa och fixa hemma, men det är ju omöjligt när ens barn inte vill vara en enda meter ifrån dig. Den enda lilla tid du får när dom sover så behöver man vila och kanske blogga lite ;)

Jag vet inte ens när jag ska hinna köpa de sista julklapparna med tanke på att jag jobbar i helgen. Som tur är så har jag fixat de flesta, men det blir alltid jobbigt att hitta de sista i julkaoset :/

Nått som mer är jobbigt är när man jobbar på ett företag med lite personal där man är väldigt beroende av att alla kommer. Det är inte jätteroligt att säga att man tyvärr måste vabba igen och måste lämna sina kollegor i skiten. Dessutom så är det ju sista veckan innan jul och sista ruschen kommer ju in till butiken nu. Varje person behövs! Ja det är jobbigt men vad gör man när ens barn har över 39 graders feber och är hängigare än de få blommor jag nånsin haft..

Nu blir det lite mer vila innan Ebbisen vaknar.

//Angelina

Av superkvinnor - 17 december 2012 12:06

Idag är jag hemma å vabbar. Ebba har feber, hosta och rinnande näsa. Hon har ont nånstans, men jag kan inte säga vart. Jag har mina aningar, men hur ska man veta säkert?! Hon kan ju tyvärr inte säga vart hon har ont. Det gör ont i hela mig när jag ser att hon inte mår bra och jag inte kan hjälpa henne, annat än att ge henne Alvedon.

Flera har sagt att jag borde ringa och boka tid hos doktorn men jag vill inte springa dit så fort hon mår minsta lilla dåligt. Hon har ju bara haft feber i snart ett dygn och det är förkylningstider.

Jag har två gissningar på vart hon har ont. Antingen är det en ny tand på gång, vilket verkar mer å mer troligt när hon inte vill äta och håller på å pillar i munnen och dreglar. Annars kan det vara öronen. Både jag och Tobbe va så kallade öronbarn med öroninflammation efter öroninflammation. Jag minns hur ont det gjorde och det är inget jag önskar Ebba eller ens min värsta ovän. Ebba har redan haft det en gång och fått trumhinnan spräckt och jag hoppas hon slipper det igen..

Nu ligger hon och sover, men då och då hostar hon till och gnäller i sömnen. Jag hoppas det går över snabbt så hon kan få sova ostört och kan leka hela dagarna ;)

//Angelina

Av superkvinnor - 14 december 2012 16:57

Trött hängig snorig och hostig, känner mig sjuk fast jag inte riktigt är sjuk...ÄN! Vill bara att det ska försvinna, huvudet känns som det är fullt av bomull!
Har orkat mig igenom jobbdagen, hade tänkt träna men M tyckte jag skulle komma hem och vila mig istället. Så nu ligger jag på soffan och myser med lillkotten som har feber IGEN!
I morgon ska vi till huset igen och gå igenom lite med säljarna, lillkotten ska då underhålla mormor (ha ha) sen blir det mera julklapps shopping till ekonomiansvariges (M villsäga) stora fasa!
Trevlig fredagskväll på er!
/Idige

Av superkvinnor - 14 december 2012 15:39

Nu är lucia över men pepparkakorna vill fortfarande att jag ska äta dom. Speciellt dom trasiga stora pepparkakorna med glasyr som skulle hänga i fönstret i köket. Ja vilken otur att dom gick sönder så jag fick äta dom :p

Måste bli av med det här sötsuget för beach 2013 närmar sig alldeles för fort..ÅNGEST! :/

Sötsug bort och sätta dit mer träning istället. Det är iaf planen.

Av superkvinnor - 12 december 2012 15:49

Om man bortser från att läsk/energidryck inte är särskilt bra för kroppen så kan man ju tänka på vad det kostar. Om du varje dag köper låt oss säga en 50cl redbull vilket kostar ca 30:- (dyrare på Statoil, pressbyrån men billigare på mataffärer). Då på en månad (30 dagar) så kostar det dig 900:- kronor i bara redbull. På ett år skulle det kosta 10950:-!!

När jag tänker på alla pengar jag slänger ut på dricka så vill jag slå mig själv! När är det nog! Varför är det så jobbigt att sluta dricka skit även fast jag vet att det kostar så fruktansvärt mycket pengar!

Ikväll när jag kommer hem ska jag bli lite kreativ och fixa en plansch med bilder och text som ska påminna mig om det dåliga skiten gör med min kropp och vad det kostar mig! Jag vill inte vara så här beroende av nånting! Jag hatar när jag håller på så här!

Presentation


Ibland är det svårt att hinna med allt som man vill hinna med. Man vill gärna ha ett bra jobb med en bra lön, men ändå vara en supermamma som hämtar barnen tidigt från skola/dagis, och orkar leka med dom och sedan laga en god och nyttig middag. Sist men i

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Många har en massa nyårslöften, men många bryter dom snabbt. Hur har det gått med dina?
 Håller dom fortfarande
 Höll en månad
 höll inte ens en dag
 hade inga nyårslöften

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6
7
8 9
10
11 12
13
14
15
16
17 18 19 20 21 22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards