Alla inlägg den 9 augusti 2012

Av superkvinnor - 9 augusti 2012 21:00

Det finns massor av sätt att få in träning i vardagen. Man säger jämt att jag har ingen tid att träna, men jag kan lova har du har mer tid än vad du tror. Här är några saker du kan göra.


-Step up. Gå upp och ner för ett trappsteg, pall eller det du har hemma. Är man inte jätte vältränad så lovar jag att det kommer att kännas i röven och låren dagen efter, eller redan direkt efter.


  Här är en liten bild hur det ska se ut för dom som aldrig gjort det förut ;)



-Om man tittar på tv mycket kan man under reklampauserna passa på att göra armhävningar, plankan, dips, knäböj, situps mm. Kör en övning i varje paus så har du kört klart ett helt pass när du ska gå och lägga dig, utan att behöva lämna tvn. På så sätt kan du se dina favoritprogram och träna samtidigt.


 


-När du ska borsta dina tänder kan du stå i så kallad jägarvila, dvs att du sittstår. Det kommer bränna i låren kan jag lova!


 


-Ska du kanske gå någonstans? Passa på att göra lite utfall! Funkar ännu bättre om du har en barnvagn som stöd. Annars kan du göra utfall medans du väntar på att maten ska bli genomstekt eller på att den ska koka klart.


-Man kan kombinera lek och träning genom att lyfta sitt barn (om man inte har ett väldigt stort barn) över huvudet. Upp och ner, upp och ner. Dom flesta barn tycker detta är urkul och samtidigt får dina armar och axlar ett litet träningspass. Efter en stund kommer armarna kännas som spagetti, men ditt barn kanske fortsätter att ropa: Igen igen! ;)


-Medans du lagar mat eller städar så kan du sätta på lite bra musik och dansa och sjunga. På så sätt rör du dig och har kul samtidigt som du gör tråkiga sysslor. Barn brukar tycka det verkar kul och är gärna med och dansar. Detta kan ju ta längre tid än 10 minuter men det är ju upp till dig hur länge du vill göra det.


 


Det kanske känns lite töntigt att göra vissa saker, men lite blir snabbt mycket. Om du bara förändrar nånting litet i din vardag kan det bli en stor förändring i hur du ser ut och känner dig.




Av superkvinnor - 9 augusti 2012 20:59

I morse hittade jag detta inlägg på Facebook, från en mamma till klädeskjedjan Lindex. Läs och njut! Jag vart på dirr nyfiken! Jag köper ofta kläder till min 7 åring från det som här beskrivs som "luder" avdelningen på Lindex. Lindex har ett sortiment med lite tuffare, rockigare kläder för lite äldre barn, från stl 128. Min dotter är väldigt mån om vad hon har på sig, väljer noga och jag har minimal chans att styra. Hon ÄLSKAR dessa lite tuffare kläder och trots att hon är något för liten i stl (hon har 122 och ibland tillomed 116 i vissa byxor då hennes kropp åt det atletiska hållet, absolut inte smal och spinkig, utan slank och jävligt stark) så får hon shoppa kläder på denna avdelning för det är det hon gillar!! Jag skulle ALDRIG i mitt liv få på henne någon gullig liten tröja men en hundvalp på eller en klänning med hello Kitty. Den lite tuffare stilen eller balklänning är det som gäller och balklänning är inte så smidigt i lekparken eller i skolan!
Jag vart i alla fall riktigt nyfiken efter att ha läst mammans fb inlägg och tänkte att wow, nu har det kommit in en MASSA nya tuffa kläder som jag kan överraska min dotter med. Jag skulle ändå upp till köpcentrumet idag så jag passade på att ta en titt på dessa luder-plagg. Kan säga att jag vart riktigt jäkla besviken! Inte ett enda slampigt plagg hittade jag! Är det slampigt med kort svart skinnjacka? Väst i fuskpäls? Nu får tjutiga fb mamman faktiskt ta och ge sig! Köpte en tröja från denna luder-avdelning som är allt annat än utmanande den visar varken mage tuttar eller rumpa, hoppas min dotter gillar den! Jag efterlyser mer fräcka coola lite tuffare kläder! Skärpning vuxna människor!

Av superkvinnor - 9 augusti 2012 20:32

Förra veckan veckan låg jag i en solstol på en solig strand i ett annat land (Turkiet, Side) o rörde mig inte en meter. Jo förresten nån meter rörde jag mig dvs från hotellet-solstolen-baren-solstolen-poolen-restaurangen-hotellet. En dag va vi på riktig lång prommis men då de va 42 grader varmt i skuggan va det ingen pw direkt. Dessutom när man är på semestern händer de ju att man äter lite extra gott o tar sig ett o annat glas vin :) jag är ingen frossare när jag är utomlands men en hel del god mat slinker som sagt ner.
Sen kommer man hem, ser ut som en mindre modell av barbamamma och har noll lust att på dirr springa ner till gymmet. MEN det va ju just det jag va tvungen att göra kände jag, trots att motivationen tröt. Låter jag bli att träna när jag borde träna så finns det stor risk att jag aldrig kommer igång igen och då är senaste årets slit alldeles förgäves.
Jag gick alltså ner till gymmet i tisdags, snorig som attan av all luftkonditionering som fanns i utlandet, och SATAN va tungt jobbigt och svettigt det va. Det brann i alla mina små muskler, jag flåsade och stönade och önskade hela tiden att jag skulle va klar med mina 5 varv i cirkelträningsrummet fortare än fortast!
På mitt gym har dom barnpassning i vanliga fall men under sommaren så har dom av nån konstig anledning tagit bort det så det har bara varit cirkelträning som gällt i sommar. Själva styrketränings avdelningen ligger en trappa upp och där får man inte ha med sig barnen. I anslutning till cirkelträningsrummet så ligger barnhörnan där mina stora barn vistas när jag tränar och jag ser vagnen hela tiden där lillkotten sover. Som mamma måste man ta vara på sina tränings chanser. Cirkelmaskinerna ger motstånd åt båda hållen, så två muskeltränas vid varje maskin (tex biceps/triceps i en maskin, framsida/baksida lår i en maskin) och ju fortare du utför övningarna ju mer motstånd blir det. Det gäller alltså att röja på så det blir TUNGT! :) för man vill ju träna när man väl är på gymmet! Man kör allt va man orkar när lampan är grön (ca 30 sek) och byter maskin (vilar) när lampan lyser röd (ca 10 sek)
Jag brukar lägga till dips på bänk och utfall med skivstång bakom nacken, det är den utrustningen som finns att tillgå. Jag brukar satsa på att köra 5 varv, dels för att jag alltid kör 5 set när jag styrketränar och dels för att jag alltid ska överdriva, ett fullgott cirkelpass med instruktör är 3 varv :) vid denna sortens träning tränar man muskelkonditon, dvs uthållighet och detta bränner fett och formar kroppen på ett slankt vis. Inget för den som vill bli stor o musklig men som sagt bättre att träna det man kan när man lever ensam med sina barn.
Alltså, de va sjukt jobbigt i tisdags, jag led mig igenom mina 5 varv men jag gjorde dom i alla fall! Efteråt tog jag en 6km pw då lillkotten ff sov så gott. Pw med barnvagn är det allra bästa sättet att bli av med mammakilona! Dessutom får man upp flåset och du och ditt barn får friskluft så släpp fin-fikat och ta en rask prommis istället för att leka latte-morsa!
Igår körde jag ett hemma pass som jag hittat i en tidning som jag tycker är riktigt bra! Dessutom tar det bara 18 min! Åter kommer mer detaljerat till det i ett annat inlägg!
Idag hade jag inte tänkt att träna för jag hade en massa annat att göra men lillkotten somnade tidigt på förmiddagen så jag älgade snabbt ner till gymmet och röjde av mina 5 svettiga varv! Idag va det inte lika trögt, roligt va väl att ta i men efteråt fick jag den där må-bra-kicken! Nu är jag på gång igen! :) tack och lov, nu är det bara att köra på och snart börjar dagis och skola och då kan jag ÄNTLIGEN återförenas med vikterna på övervåningen, och fortsätta kämpa mot drömkroppen!

Och jag ska aldrig mer inte röra på
mig på en hel vecka någonsin igen! Det är förjävla jobbigt med omstart!

//Idige

Av superkvinnor - 9 augusti 2012 07:58

Idag blir min prinsessa 1år! Tiden har gått alldeles för fort. Kändes som det va bara nån månad sen jag låg på bb och hoppades att vi skulle få åka hem från sjukhuset och börja livet med min lilla familj.

Ebba föddes en månad för tidigt och hade gulsot så vi va tvungna att stanna på bb en hel vecka. Kanske inte låter som så mycket men då kändes det som en evighet! Varje gång vi skulle lägga ner henne i sängen med sollampan över henne och med ögonbindel ville jag börja gråta. Mitt mamma hjärta gjorde ont och jag önskade att jag kunde göra allt jobbigt och ont åt henne för resten av hennes liv. Tyvärr funkar det ju inte så men man lär sig hur man på andra sätt kan va där och dela det onda och jobbiga!

Men det va ett helt år sedan och vi har hunnit med mycket bus redan! Och mer kommer det bli. Känner på mig att hon och bästisen Isolde (idiges minsta) kommer hitta på mycket bus ihop. Redan nu går dom ut i hallen där dom tror att vi inte ska se dom och möblerar om lite bland skor och annat dom kan hitta ;)

Här kommer lite bilder på födelsedagsbarnet när hon får sina första presenter! Spisen med tillbehör va tydligen en hit!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Ibland är det svårt att hinna med allt som man vill hinna med. Man vill gärna ha ett bra jobb med en bra lön, men ändå vara en supermamma som hämtar barnen tidigt från skola/dagis, och orkar leka med dom och sedan laga en god och nyttig middag. Sist men i

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Många har en massa nyårslöften, men många bryter dom snabbt. Hur har det gått med dina?
 Håller dom fortfarande
 Höll en månad
 höll inte ens en dag
 hade inga nyårslöften

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<<
Augusti 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards