Alla inlägg under augusti 2012

Av superkvinnor - 18 augusti 2012 20:06

Vad motiverar mig?
Alltså, från allra första början va det de jag såg i spegeln som fick mig att börja träna. Jag började träna strax efter att jag fått mitt tredje barn, innan dess hade jag aldrig satt mon fot på gymmet.
Tidigare hade jag alltid sagt att träning är för töntar men eftersom jag inte alls tyckte om min kropp efter att ha fött tre barn så va det bara att gå till gymmet. I början va det tungt som satan o jag kände mig obekväm med att va klenast på hela gymmet o skämdes ihjäl där jag harvade runt med flugvikterna. Men efter ett par veckor gick det bättre o ganska snart syntes resultat och tävlingsmänniskan i mig vaknade. Och det är det som motiverar mig idag, resultaten! Både dom som syns när man ser sig i spegeln och resultaten att jag faktiskt blir starkare uthålligare och orkar mer!
Dessutom får man en riktig belönings kick när man tränar när man hållt på ett tag, när man är klar med sitt pass är man trött svettig och så jäkla nöjd och glad med sig själv och det är en riktigt skön känsla som jag nu mera älskar!
Dessutom har jag mindre ont i kroppen och framför allt mindre ont i ryggen nu för tiden vilket också sporrar mig att fortsätta. Jag har ett fysiskt tungt jobb (undersköterska inom äldreomsorgen) och att va mamma tar åxå på kroppen så träningen har verkligen gjort att jag orkar mer utan att få ont över allt!
Gymmet har också blivit ett ställe för mig att få ha lite egentid, en stund då jag verkligen får satsa på mig själv. Även om jag har uppsikt över mina barn som leker i rummet brevid och lillkotten som sover i vagnen, så försöker jag gå in i mig själv så mycket de bara går och fokusera på det jag gör, det har blivit som en avkoppling att träna och den lilla egen tiden behöver jag verkligen, ensamstående mamma som jag är. Det gör mig till en bättre och gladare mamma kan jag lova.
jag har ju dessutom haft turen att ha kunnat träna 2-3 dagar i veckan tillsammans med Angelina det här året och vi har verkligen pushat varandra.
Nu när hösten nalkas känner jag mig mer motiverad än någonsin att komma igång med styrketräningen ordentligt igen och jag ser fram emot nya grymma resultat rent viktmässigt! Det kommer vara riktigt gris jobbigt i början då jag nästintill bara kört cirkelträning den här sommaren men det motiverar mig bara mer för jag vet att jag KAN!
Vad motiverar er där ute att träna? Eller vilka ursäkter ser ni för att INTE träna? Dela med er av era bästa ursäkter för att slippa så ska vi se om jag o Angelina kan få er på andra tankar :)

Förresten, jag har kört 45 min cirkelträning på gymmet idag samt spenderat totalt 3,5 timmar i lekparken! Har ni rört på er idag? ;)

Av superkvinnor - 18 augusti 2012 19:41

Blås ditt barn i ansiktet för att få dom att svälja medicinen!

Har du svårt att få ditt barn att svälja ex. Penicillin? Blås dom försiktigt i ansiktet så sväljer dom av ren reflex.

Av superkvinnor - 17 augusti 2012 20:14

Gick in på aftonbladet idag och såg en artikel om p-piller för män (www.aftonbladet.se/wendela/kronikorer/asaerlandson/atricle152773.ab)


Jag blev genast sugen på att kolla in det lite närmare. Tyvärr blev jag besviken när det visade sig att det ännu inte finns några såna piller för män. När jag käkade p-piller i flera år var jag konstant hungrig och gick upp ca 15kg. Dessa gick jag direkt fort ner igen efter att ha slutat med pillrerna. Detta är bara en av flera bivärkningar som vi kvinnor brukar få. I den här atrikeln så skrivs det att även om det fanns p-piller för män så skulle de inte tas eftersom det på något sätt har blivit kvinnornas sak att ha preventilmedel. För några år sen var det i alla fall killarna som hade kondomerna, men nu kan dom knappt skaffa såna, utan det är också en tjejs sak. Det är som att det här med att bli med barn är upp till oss om vi inte vill ha några just nu. Fast om man säger att man gärna vill ha bar så springer dom i panik eller så fixar dom de där kondomerna till sist. Varför har det blivit så här?!


Jag börjar diskutera med min sambo om han skulle ta p-piller om det skulle finnas och det blev ett snabbt och starkt NEJ! Sen får jag en motfråga: Varför vill du ta bort min manlighet?

Men tar inte det bort kvinnors kvinnlighet?! Nej om ja tänker efter så känner jag mig inte mindre kvinnlig bara för att jag tar ett piller eller har en spiral. Men tydligen så har män en ide´om att deras manlighet försvinner om de inte kan göra en kvinna gravid. Typ som att dom blir stympade om de skulle äta lite piller. Killar är väldigt känsliga när det gäller sånt där. Samma sak när det gäller att få upp den och att hålla igång en längre stund. Ett superkänsligt ämne. Men för oss kvinnor verkar det inte spela så stor roll. Tänk om vi oroade oss lika mycket att vi inte va tillräckligt våta som killar oroar sig för att inte få upp den. Det skulle bli en himla massa oroande hela tiden. Kanske oroar vi kvinnor oss för så mycket annat som män inte oroar sig för att allt som rör sex inte är så viktigt?!


Om man en dag har hittat på ett piller som killar ska ta för att slippa oönskad graviditet hoppas jag att fler män verkligen kan tänka sig att testa. Kanske kan man turas om att ta p-piller i alla fall. Jag antar att vi får se när den dagen kommer..


//Angelina



Av superkvinnor - 17 augusti 2012 13:38

Gå iväg en stund med ditt barn varje dag!

Många kanske tycker att det är jobbigt att gå iväg med sitt barn. Man måste ju packa skötväskan och planera mat osv, men det är inte alls jobbigt jämfört med det gnäll och "vara överallt vart mamma ska vara syndromet" kan jag lova. Barnen tycker det är kul att komma iväg en stund på ett litet äventyr, även om det bara är en sväng till affären eller en promenad till lekparken. Hela dagen kommer vara roligare och ni kommer inte gå varandra på nerverna. Så försök hitta på något varje dag! ;)

Av superkvinnor - 17 augusti 2012 07:37

Idag har det gått över ett år sen Ebba och Isolde såg varandra för första gången. Båda va små nykläckta bebisar som bara sov, åt, bajsade å sov lite till..

Idag är dom två superbusiga ett åringar som snart ska börja på sammaförskola och avdelning :)

De senaste månaderna och speciellt nu de senaste veckorna har de verkligen funnit varandra och är riktigt glada när de träffas! Såå söta! Dom kommer nog ställa till med mycket bus på förskolan, men jag hoppas att det ändå är under "rimliga" gränser så dom inte blir såna barn som föräldrarna kallas in på möten för att deras barn inte borde leka med varandra :/ hehe nä så får vi hoppas att det inte blir!

Av superkvinnor - 16 augusti 2012 20:29

Idag, som ni kanske sett på
Listan, blev det kyckling i ugn, ris o sås. Det är ju så jäkla gott att man nästan ramlar av stolen. Och det är inte så knöligt att göra då man kan göra annat (spela super Mario med barnen blev det idag) medan kycklingen är i ugnen men de tar lite tid. Så här gör i alla fall jag:

1 hel färsk kyckling, gnid in med kryddor, salt peppar grillkrydda och självklart den viktigaste kryddan- KYCKLING KRYDDA!
Lägg i en ugnsform med lite smör, in i ugnen på 225c. Det står typ 50 min i kokboken men jag är livrädd för rå kyckling så jag kör den lite mer än en timme. Man kan säkert använda sig av en köttermometer i men jag äger ingen sån. Nu till en annan viktig sak: ÖS! ös kycklingen många gånger så blir den inte torr o seg utan smaskig!
När kycklingen svettats i ugnen inne timme o lite till så ta ut den o vispa ur ugnsformen. Gör sås (ni vet som vanligt med mjölredning) i med skyn från kycklingen o krydda med den viktiga kyckling kryddan salt peppar o ungefär en halv hönsbuljong tärning.
Servera med ris o vinbärsgele. Mums, alla åt med god aptit. Lillkotten fick dock korvstroganoff som vanligt, ha ha

Av superkvinnor - 16 augusti 2012 19:44

Jag är en ganska lat person. Samtidigt blir jag lätt uttråkad. Detta leder till att jag sitter och äter skit framför Tvn i soffan. Det här är nått jag har gjort så länge jag kan minnas.

Jag försöker verkligen att inte äta nått på kvällen, men det är svårt eftersom jag ofta är så trött på kvällen och bara vill ta det lugnt i soffan framför Tvn. Jag vet inte vad annars kan hitta på som inte tar allt för mycket av min ork. Man kan ju inte göra vad som helst eftersom Ebba ligger och sover.

Ett tag gjorde jag smycken, men nu när man har en ett åring som springer runt vill man inte ha en massa små pärlor liggandes.

Ett tag satt jag och läste korsord som en pensionär :p men det blir snabbt tråkigt.

Just nu är jag i en spelar period där jag spelar spel på mobilen. Men även om jag spelar för att motstå att äta så funkar det inte helt och hållet. Hur jag än gör så kliar det i fingrarna! Är det nån som känner igen sig?!

Så nu sitter jag och tänker vad jag ska hitta på för att lyckas hålla mig ifrån att äta nått onyttigt idag. Dom senaste dagarna har jag tagit en morot, men jag skulle ju vilja sluta behöva äta helt och hållet.

Jag får hoppas att viljan är större än suget!

Av superkvinnor - 16 augusti 2012 12:03

Ge ditt barn den mat den vill ha!


Ett mätt barn är ett glatt barn. Så om ditt barn bara vill äta ex korv eller majs till lunch så låt barnet äta det. Huvudsaken är att ditt barn äter. Jag va en matvägrare som liten och skulle lätt valt att svälta än att äta något jag inte tyckte om. Mamma försökte tvinga mig, men jag vägrade äta, trots att jag gick till sängs utan mat. Min mamma fattade fort ett beslut att laga sån mat jag gillade.
Dock vill jag understryka just att det är mat jag pratar om och inte godis och kakor.

Presentation


Ibland är det svårt att hinna med allt som man vill hinna med. Man vill gärna ha ett bra jobb med en bra lön, men ändå vara en supermamma som hämtar barnen tidigt från skola/dagis, och orkar leka med dom och sedan laga en god och nyttig middag. Sist men i

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Många har en massa nyårslöften, men många bryter dom snabbt. Hur har det gått med dina?
 Håller dom fortfarande
 Höll en månad
 höll inte ens en dag
 hade inga nyårslöften

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<<
Augusti 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards