Alla inlägg under augusti 2012

Av superkvinnor - 16 augusti 2012 08:56

Om nån vecka ska ni få höra den nakna sanningen om tre barns morsan Idige. Det är dax att få följa min kost o träning under en period så får vi se vad jag uppnår för resultat. Jag hoppas verkligen detta ska pusha mig att skärpa till mig för just nu är mina matvanor en katastrof. Har ni några förslag på mål jag ska försöka uppnå så bring it on!

Av superkvinnor - 16 augusti 2012 08:51

Idag är jag på riktigt sopigt humör där av blir det bara äggröra o kaffe till frukost idag.

?3 ägg (om dom är små annars 2 stora) ner i stekpannan, gegga runt på med salt o peppar o kanske en skiva ost.

Alla har vi våra dagar då vi inte är på topp. Jävla skit säger jag bara!

Av superkvinnor - 15 augusti 2012 19:15

Här kommer lite hemma övningar jag lovade att jag skulle lägga upp.


 Ligg så här på bollen men istället för att ha händerna rakt ut så knyter du nävarna och börjar boxa i luften. Håll ryggen "spänd" under hela övningen. Boxa ungefär 12-15 gånger per hand, alltså 24-30 slag, sen slappnar du av. Om du vill kan du ligga med krökt rygg över bollen för att stretcha lite. Gör övningen 3 gånger.


Nästa övning ligger du likadant på bollen men har händerna längs kroppen och händerna på rumpan. Sänk ner överdelen av kroppen mot golvet. Res dig sedan så att du spänner rumpan och försöker pressa skulderbladen mot varandra. Gör detta ca 12-15ggr, vila ca 30 sekunder och gör om detta 2 ggr till.


   Här är det enkla rygglyft. ligg raklång på golvet och res ryggen en liten bit. Översträck dig inte bara för då kan du göra illa dig. Gör detta 12-15ggr x 3 set.


  Här är en övning som egentligen inte är en ryggövning, men att ha en bra bålstabilitet är det bästa för att ha så minimalt ont i ryggen. Här tar du pilatesbollen mellan benen och sänk sedan försiktigt benen mot golvet. När du är precis ovanför golvet med fötterna så lyfter du upp benen i luften igen. Gör detta 15x3 ggr.


En annan övning jag har är lite bålstabilitet och ganska mycket rumpa. Lägg dig ner på golvet. Lägg upp fötterna på bollen ganska nära rumpan. Ta sedan bollen bort från rumpan med fötterna så att kroppen blir mer sträkt, och gå sedan sakta tillbaks till utgångspositionen. Gör detta 15x3 ggr.


  Har du ett gummiband hemma så är detta en bra övning för ryggen. Dock så har min sjukgymnast sagt att jag ska böja mig fram ännu längre än hon gör på bilden. Gör detta 15x3 ggr.


Nu är det bara att träna på så ska du se att ryggvärken försvinner mer och mer (om du har ont ifrån första början det vill säga). Lycka till!



Av superkvinnor - 15 augusti 2012 17:55

Torka bort smutsen direkt!


Barnen har suttit å slabbat vid bordet å du har säkert spillt nått oxå. Bordet och golvet är kladdigt, men du "orkar" inte torka av det just nu. Senare står du där och svär för att du måste gnugga å gnugga som en idiot för att få bort något som hade varit så lätt att få bort om du bara hade gjort det på en gång. Så nästa gång torka på en gång så slipper du stå å svära och undra varför du inte gjorde det direkt!

Av superkvinnor - 15 augusti 2012 13:19

Om ni är nyfikna på vad min familj ska få o stoppa i magen de närmsta 6 dagarna så ska ni få veta det nu. Detta är vad som kommer att serveras till middag:

Ons: blodpudding/potatisbullar
Tors: ugnsgrillad hel kyckling ris o sås
Fre: lax-wook
Lör: kasseler med ananas
Sön: boeuf bourguignon
Mån: lunchkorv o pepparrotsås

Sen är det dax att storhandla (självmordsattentatet nr1)

Nån som verkligen är duktig på det här med matlista är Angelina, dom handlar för 2 veckor o skriver upp på en whiteboard i köket vad som serveras vilken dag.
Nu har jag i alla fall ansträngt mig o gnuggat geni knölarna så även den här familjen ska få lite variation! :)
// Idige

Av superkvinnor - 14 augusti 2012 21:16

Just i detta nu borde jag skriva en matlista så vi andra som faktiskt gillar all mat slipper äta korv och bacon varje dag bara för att lillkotten inte äter annat. Men nu vart jag så satans trött att jag inte har nån som helst lust att börja tänka på bra o nyttig o vällagad mat. Är så PRÖPP-MÄTT efter idag. Har dagen till ära bakat blåbärspaj som ALLA gillade ( jag har fruktansvärt dåligt självförtroende när det gäller att bjuda på sånt jag själv har lagat. Bara för att jag gillar det kanske inte andra gör det :/
Sen vart det lite oordning i rutinerna o sen middag så det vart korv o makaroner till 50% av familjen och 50% åt pasta carbonara. Man fick lixom välja mellan dessa två 5 minuters middagar. MEN i morgon har jag bestämt att vi ska äta fisk o filsås o en massa grönsaker. Ska då åxå bjuda på veckans matlista, dax att bli en mer ordentlig mammi igen som gör långkok o serverar nyttig och varierad kost till åtminstone 2 av 3 barn ;) lillkotten får äta sin korvstroganoff o carbonara. NÅNGÅNG tröttnar hon väl?! God natt!

Av superkvinnor - 14 augusti 2012 13:41

Jag är en i mängden när det gäller att ha ont i ryggen. Sen kanske jag sticker ut eftersom jag har en s-formad ryggrad (scolios). Jag har haft en korsett i två år när jag gick i 7:an till 9:an i högstadiet. Det va jätte jobbigt men tack vare det slapp jag att steloperera mig :)

Jag har fortfarande dagar när jag har jätteont i ryggen och det händer att jag knappt kommer ur sängen vissa dagar. Sjukt jobbigt, men det finns något som hjälper. Vet ni vad?
Nej inte smärtstillande! Det funkar en kortare stund det hjälper inte mot själva problemet.

Du måste träna!!
Och du måste träna ryggen och hela bålen. Har du mycket magmuskler så hjälper du till med dom musklerna när ryggen ska jobba. Du behöver inte träna ryggen så hårt, men gör det regelbundet.
Ska du precis börja träna ryggen så börja försiktigt och öka successivt. Startar du för hårt finns det risk att du skadar ryggen och inte kan träna på ett tag vilket bara gör hela situationen sämre.

Imorgon tänkte jag lägga upp ett ryggpass som jag fått från en sjukgymnast. Enkla övningar och det enda man behöver är en pilatesboll på vissa av övningarna..

Så titta in på bloggen imorgon så ska ni få mitt ryggpass! //Angelina ;)

Av superkvinnor - 14 augusti 2012 12:55

Skaffa barnvakt!


Då och då är det okej att skaffa barnvakt och göra något utan barn. Det kan va allt från att träna, gå på bio eller kanske sova. Du är inte en dålig förälder bara för att du tar lite tid för dig själv!

Presentation


Ibland är det svårt att hinna med allt som man vill hinna med. Man vill gärna ha ett bra jobb med en bra lön, men ändå vara en supermamma som hämtar barnen tidigt från skola/dagis, och orkar leka med dom och sedan laga en god och nyttig middag. Sist men i

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Många har en massa nyårslöften, men många bryter dom snabbt. Hur har det gått med dina?
 Håller dom fortfarande
 Höll en månad
 höll inte ens en dag
 hade inga nyårslöften

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<<
Augusti 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards